2008-05-23

Hemkomst:

Då har man äntligen fått prata med en vettig människa på Virgin Atlantic.

För ett par dagar sedan ringde jag till flygbolaget för att boka om vår flygbiljett hem, från 23 Juli till någon gång i början av Januari 2009. Lättare sagt än gjort. Jag fick prata med en trevlig tjej som skrev ner våra önskemål (att stanna i Hong Kong i två nätter innan hemfärd mot Stockholm) och lovade att ringa tillbaka dagen efter, då de gjorde uppdateringar i systemet i London och hon inte kunde se några priser. Dagen efter ringde hon. Svaret blev att ifall vi ville åka hem den 4e januari, stanna två nätter i Hong Kong skulle prisskillnaden bli AU$722, dvs mer än 4000SEK(!!!). Om vi däremot ville åka hem 16e Januari skulle skillnaden endast bli ombokningsavgiften på 900SEK. Jag bad henne o kolla hur mycket det skulle kosta om vi ville åka hela vägen hem den 4e, då det inte fanns biljetter kvar i Economy Class. Hon lovade att ringa tillbaka dagen efter. Dagen efter hade jag ett meddelande på min Voice Mail: Prisskillanden skulle bli AU$1594, dvs nästa 9000SEK(!!!). Per person. Jag ringde då till Virgin Atlantic och fick prata med en väldigt okompetent person som inte kunde ge mig någon som helst ny information. Jag bad henne att be någon ringa tillbaka till mig med information kring den 15e. Den okompetenta tjejen kunde i alla fall få ur sig att vi absolut inte kunde åka den 16e, då vi i så fall landar den 17e lokal tid och vår biljett endast går att använda till den 16e januari (ett år efter utresa). Weird.

Idag ringde det i alla fall en väldigt trevlig och kompetent asiatisk kvinna som kunde hjälpa oss med ombokningen. Det blir tyvärr inget stopp i Hong Kong, pga den dyra tilläggskostnaden. Det blir i stället hemresa den 15e januari (pappas födelsedag!), landar lokal tid 10.45 på förmiddagen den 16e januari på Arlanda. Ett år efter avresa. Done!

Inga kommentarer: