2008-05-09

Jisses

Här får man visst kritik om man hamnar efter med uppdateringarna, så här kommer ytterligare ett inlägg!

Det känns helt vansinnigt, men på måndag är det endast tre veckors riktig skolgång kvar, sedan en avslutande vecka med avslutande inlämningar i två av tre kurser. Men någon skön avslutning med i nedtempo har det inte varit tal om. Som jag skrev sist lämnade jag in en assessment som var värd 40% av det slutgiltiga betyget i Writing förra måndagen. Ytterligare en i advertising denna måndag, en nätt rapport och print/webkampanj á la 60%. På onsdag ska min interaktiva portfolio vara färdig, dokumenterad och fungerande. 45%. De senaste veckorna har varit ganska panikartade. Nu har man den hårda vägen insett att de två veckorna av "semester" åtminstone till viss del skulle ha använts till studier. Nu blev det inte riktigt så, och tyvärr så stinker nog det jag lämnat in underprestation lång väg. Ajajaj, det är inte bra "time management", som de så gärna tjötar om på mitt uni. Men gjort är gjort, och skit samma. Jag är här och har roligt, går inte studierna vägen så går det alltid att ordna till. No worries.

I måndags (när vi lämnade in våra rapporter och annonser), hade vi en gästföreläsare som predikade persuasive presenting. Jag känner mig ofta lätt allergisk mot sådana där typer som ska lära ut säljande och övertalningsförmåga; "Redan de gamla grekerna...". Men den här snubben var faktiskt gaska kul, och verkade trots allt ha lite självdistans. Han drev ganska friskt med reklamvärlden, misslyckade pitchar och lunatics som Steve Balmer. Och ja, vår sista uppgift i den kursen blir att pitcha kampanjen vi producerat för assignment 2. Tydligen spelar det ingen som helst roll hur dålig den är, bara man säljer idén på ett övertygande sätt. Så fungerar världen. Det värsta däremot är att vi absolut inte får använda några som helst minnesanteckningar. Nada. För att "notes are from hell. Notes are invented by satan." Vi får väl se hur det slutar. Som övning inför det trakasserade vår lärare oss med en oförberedd uppgift efter föreläsningen; "upp framför klassen och övertyga mig varför jag ska börja marknadsföra min produkt eller tjänst." Ovanligt, och oväntat.

Den här veckan har jag gjort en trist upptäckt. Tydligen ska det här landets underliga visumregler göra vår fortsatta vistelse väldigt komplicerad. Jag har just nu ett studentvisum, Sara har ett working-holiday. Jag vill ha ett working-holiday, och vill därför ansöka om ett. En process som är oerhört enkel och görs online. Well. Jag är svensk och är i landet just nu. Det går inte för sig, jag måste vara utomlands vid tiden för ansökan, och när beslut fattas. Helt vansinnigt konstigt! Med andra ord måste vi flyga härifrån, endast för att jag ska kunna gå online och ansöka om att få stanna några extra månader. Isolerat som det här stället är, går det inte direkt att komma billigt undan. Suck.

Annat roligt i korthet:
- Jag är grymt förkyld och har knaprat Strepsil i tre dagar.
- The Scandinavian Delight har planer på ett officiellt 'Good bye Party'.
- STA Travel är helt värdelöst. De är ofantligt trevliga när det kommer till att sälja dyra biljetter, men när det kommer till kundservice är de helt under isen. Hjälp oss när vi har frågor, och svara på mejl för fan!
- Nine Inch Nails har släppt ett helt nytt album! Endast digitalt än så länge. Och helt gratis än så länge. Här har vi en artist som hänger med i utvecklingen och inte försöker bromsa. All heder.

Nej, nu ska vi nog gå ut och njuta av höstvärmen. Upp-och-ner vända världen.

Vi hörs

4 kommentarer:

Therese sa...

men vet du vad? therese har jattebra ide! kom och halsa pa mig nar du anda maste ut ur landet!!! ^^

Danne sa...

Nja, även om alla destinationer kostar en del så är nog Tokyo inte bland de billigare... Sen har du ändå åkt hem innan vi far iväg!

Anonym sa...

Hehe! blir ju snurrig av alla lustiga saker du läser och uttryck du använder. Tur man är född i ett land där man fattar språket;) Ajsing så bökigt, kan du inte be någon "utomlands" att göra den där ansökan då? eller e de straffbart att lura systemet? Hösten jah:) har haft ca 25 grader och strålande sol här idag, så här kommer sommaren! WEEEE

Danne sa...

Hehe, det vore ju sketbra! Men grejern är att man måste passera tullen och få en stämpel som bevisar att man har visum, och rätt att arbeta. Annars hade det varit ganska enkelt att lösa!