2008-08-24

Söndag

Hello over there,

nu ska det enligt uppgift vara en vecka kvar på augusti månad, vilket i sig känns en aning lustigt. Sommaren (den svenska) har redan sprungit förbi, och här undrar man mest när värmen kommer tillbaka. Veckorna går förbenat fort, med undantaget av vissa arbetsdagar, och snart snarare än sent ska vi flyga hem igen.

I morse lämnade Elinor Aussieland för New Zealand, vi avslutade gårkvällen med att åka upp i Sydney tower och dricka drinkar i 360 Bar som snurrar i en hastighet som tillåter en att beskåda hela Sydneys skyline under tiden man avnjuter en drink och lite nötter. Hur häftigt som helst! Vi glömde i vanlig ordning att ta med vår kamera.

Efter det åt vi middag i restaurangen vid Saras hotell, antagligen det dyraste stället vi varit på sedan vi kom hit. Men Sara är väldigt tjenis med personalen så de bjöd oss på gratis förrätt, prisreducerat vin och gratis dessert. Notan slutade på blygsamma 130 dollar... But you only live once etc, och gott var det. Sedan bodde vi på hotellet över natten, jag och Sara i exakt samma rum som förra gången.

På jobbet börjar det gå bra. Man lär sig ganska fort och jag har redan sålt en del svindyra hyllsystem och Elfa-produkter. Skills! Trots vissa olidligt långa dagar kommer säkerligen de tre arbetsmånaderna att gå ganska fort förbi. Precis som den veckovis utbetalda lönen.

Nedan följer två filmer som jag slängde upp med hjälp av Animoto, en webbtjänst som klipper ihop ganska hyffsade bildspel automatiskt. Jag har bara testat gratisvarianten som tillåter 30 sekunder långa klipp utan större inställningsmöjligheter, så de här två ser i princip likadana ut.


Centennial Park:



Blue Mountains:



Man kan göra bildspel i fullfilmslängd, men det kostar. Kommer kanske prova på det i framtiden dock.

Jag har knäckt den briljanta idén att starta en följetong kallad, "Hur tänkte de här?". I detta spännande format kommer jag lägga upp exempel på saker som är helt annorlunda mot hur det är hemma. Det finns trots allt en del saker som är helt fel här nere, utöver årstiderna. Så, jag börjar lite mjukt:



Hur tänkte de här? - 1

Jag har en Uni-offer prenumeration här, så varje lördag och söndag får jag en tidning hemlevererad. Det är bra. Men tidningsproduktionen är undermålig; de har inte råd att häfta sidorna! Detta leder till att det är ett helvette att läsa, inte minst The Australian som är i broadsheet-format. Sidor tappas hit och dit, faller isär och skrynklas. Resultatet blir en stor obruklig bula med papper. Tokdåligt.






Upprörande eller hur?
Ja, jag tycker om att gnälla.
Jag lär säkerligen hitta något nytt till nästa inlägg.


Cheers mates

Inga kommentarer: