2008-09-15

080915

Idag, mina vänner, har jag gjort något jag längtat efter. En ledtråd:



Just det, jag har strandglassat och det var hur skönt som helst! Har återvänt till Lucius street för att hänga upp tvätt, fylla på vattenflaskan och få ner lite näring.

Our hood

Om två veckor skall vi ta en tvådagarstripp till Canberra. Med tanke på vad folk har haft för omdömen om staden ska vi inte dra upp förväntningarna för mycket, men vi ska åtminstone bo på ett extra finfint rum på Diamant.

Canberra är (om ni nu inte visste det) Australiens huvudstad. Den byggdes enbart för att vara just huvudstad, eftersom de två rivalerna Melbourne och Sydney helt enkelt inte kunde komma överens om vilken stad som skulle få den stora äran. Sydney ansåg att de givetvis skulle ha titeln då staden är landets (europeiska) vagga, Melbourne däremot ansåg sig betydligt bättre lämpade då de inte minst var den enda staden i södra hemisfären som varit värd åt ett olympiskt spel vid tidpunkten. Lösningen på problemet blev att bygga en helt ny stad för regeringen att husera i, och staden fick namnet Canberra. Historielektion!

Hur som helst verkar inte folk vara överförtjusta i huvudstaden, "the capitol of shit", som Alvin på jobbet uttryckte saken. Den ligger cirka tre timmar inåt landet, är kall, och har en befolkningsmängd kraftigt mindre än både Sydney och Melbourne. Men museer ska det finnas en del, och parlamentshuset sägs vara spännande. Man kan också hyra cyklar... Jag tror två dagar kommer räcka gott.

Dagens plus: Vädret, samt att det nu endast är dryga två månader tills vår Östkustresa tar vid. Och att mina Billabong-boardies sitter lite lösare nu än senast jag använde dom.

Back to the beach.




EXTRA EXTRA

Som bonus bjuder jag på veckans väderrapport:

Nu börjar det likna något..

1 kommentar:

Anonym sa...

Hua! Här börjar silvret krypa längre och längre ner. Mor å far hade haft 2 grader nu senaste natten :s BLÄ! Men ni har de fint:)
HV spelade första matchen i dag:) 6-2 vinst mot indianerna från väst. Ha det kalas å sola lugnt;)