2008-09-21

Another Sunday

Arbetstimmar blir, oftast långsamt, till arbetsdagar. Dagar blir till veckor, och sedan väntar lite flyktig ledighet som går alldeles för fort, och sedan är vi tillbaka på ruta ett, fast lite äldre. Och lite brunare.

Men nu dröjer det inte länge. Snart får vardagen ta paus, väskorna packas och resandet ta vid. Vi börjar lite mjukt med en tvådagarstur till Canberra på fredag.

Samtidigt börjar Sydney och Bondi Beach förvandlas till den stad man vill och vet att den kan vara. Vintern har varit lång, och tydligen den kallaste på 64 år. Idag började jag min lediga dag med den dagliga grötfrukosten, packade strandväskan och gick till Gertrud & Alice, ett mysigt tillhåll på Hall Street här i Bondi som brukar beskrivas som a bookstore/café. Stället är proppat från golv till tak med begagnade och nya böcker, och här och där kan man sitta ner sippa på sin cappuccino mellan bladen. Nytt favorithak! Köpte Alburt Camus The Plague, en äldre upplaga för ynka fem dollar.

För er som inte visste det kan jag berätta att fotbollen/rugbyn nu är inne i slutspelstider. Det är mycket Broncos hit och Swans dit. Det roliga är att var och varannan vecka verkar det inträffa diverse incidenter - chockar eller skandaler i kvällstidningsspråk - med berusade rugbyspelare i spetsen. Men jag måste påpeka att machosporten rugby, och den lite mildare men snabbare varianten som går under benämningen footy är bra mycket mer underhållande än fjantkastningen i Cricket; världens mest obegripliga sport där en match spelad med traditionella regler kan pågå i upptill fem dagar. Tydligen tar den säsongen vid när rugbyn/footien är avslutad. Suck. Men vi ska väl hur som helst ta oss i kragen och se några matcher live innan vi far hemåt Svedala igen.

Igår var Sara och jag ute och åt på Bondi Cafe efter jobbet. Maten var finfin, men personalen snurrig. Sara hann få en flaska Heineken och ett glas rött serverat innan det beställda vita vinet hittade rätt. Häromdagen överraskade flickvännen min mig med en present; ett par vita Ben Sherman pjux jag sett i ett skyltfönster på väg till jobbet och påpekat att jag tyckte om. Ibland är man rätt bortskämd. Synd att skatteåterbäringen endast kommer en gång om året även här!



Nej mina vänner, här skall ses på film.

Cheers

3 kommentarer:

Anonym sa...

Najs pjurre;)

Danne sa...

Najs indeed!

Fredrik sa...

Jag är verkligen skitkass på att lämna kommentarer här, men jag läser desto bättre mer. =) Idag kan jag berätta att Jönköping begåvas med strålande solsken och över 15 grader varmt och nu ska jag äta mat. Hade!