2008-12-17

Med brand skalp i Mission Beach

Hejsan!

Det ar lite typiskt, att nar vi antligen ar ute och reser och faktiskt gor nagot som ar intressant, sa hamnar bloggen efter a det grovsta. Vi har hunnit med sa mycket att jag inte vet var jag ska borja, och antagligen lar vi missa en hel del anda...

Just nu ar vi i alla fall i Mission Beach, en bra bit norrut i Queensland, aven kallat North Tropical Queensland. Och vi forstar varfor. Varmen ar ordentligt tryckande, och luftfuktigheten skyhog. Jag kan annu inte tro att det snart ar jul.

Vi har bott har i tva natter nu och haft det hur fint som helst! Igar akte vi ut pa en tripp med en valdigt liten bat och en valdigt trevlig Aussie till guide. Vi var bara fem pers fran vart hostel som akte, och han tog oss runt och visade oss oarna langs med kusten och tog oss till narliggande rev dar vi fick snorkla en hel del. Mycket battre snorkling har an vad vi fick uppleva under seglingstrippen... Men nu ar jag lite for snabb tror jag, vi skrev aldrig om seglingen.

Det var ratt bra, aven om vi blev lite besvikna pa sjalva seglingen i sig. Det kandes som att vi spenderade mer tid pa South Molle Island och resorten dar an ute till sjoss. Men nar vi val var ute... Oj, mycket vykortsfoton dar kan jag lova. Fantastiska vita strander, mangder med oar och vilda delfiner. Ska forsoka fa upp bilder sa snart vi kommer over en hyffsad uppkoppling.

Efter seglingen akte vi vidare till Magnetic Island, an bit langre upp langs med kusten. Dar stannade vi i tva natter och tog det mest ganska lugnt. Hann dock med att hyra scooter en dag och aka runt pa on, som var ganska stor men ganska glesbefolkad. Det var antagligen den varmaste dagen vi haft sedan vi kom hit, och vi plaskade i svett halva tiden. Bestamde oss mitt i allt att ta en promenad langs med en slinga som tog oss upp till ons hogsta punkt dar ett fort fans en gang i tiden med kanoner som skyddade Australien mot sjoangrepp under andra varldskriget.

Samma dag var jag nara att kora over en valdigt exotisk orm med scootern. Enligt Sara hade ormen lyft pa sitt huvud och var beredd att hugga nar vi akte forbi, sa det var nog ganska bar att vi missade den. Man sitter ganska oskyddad pa en scooter nar man bara har flippies pa fotterna. Senare pa kvallen sag vi det maktigaset askovadret nagonsin. Som tur var drog regnet over oss pa nagra minuter, men ut over havet och fastlandet blixtrade det som om det inte hade regnat pa ett ar.

Well, well. En annan sak som paminner oss om att vi ar i tropikerna ar alla javla bugs! Och det finns mycket av dom. Och stora ar dom. Pa kvallarna kommer det enorma skalbaggar som envisas med att flyga mot vaggarna och klattra pa folk. Utover det hoppar det fram ena riktiga monster till grashoppor, nastan sjalvlysande grona. Jag ar inget fan av nagon av arterna. Men jag har borjat vanja mig, trots allt.

Just idag var det tankt att vi skulle aka ut for ett skydive. Fran ett plan ni vet. Sjalvklart blev det inte sa, idag av alla dagar drog en hel del moln in over oss och vart hopp har blivit 'delayed'. Far se om vi kommer ivag idag eller maste vanta.

Nu ska jag ge mig pa att fa upp lite bilder. Pa aterseende!

Cheers

1 kommentar:

Anonym sa...

Woah! Vilket äventyr! Hur hinner ni med allt? Å så hoppa fallskärm, GRYMT! Hoppas det blir av! BILDER BILDER BILDER!