2009-09-14

Det var visst länge sedan…

Det är vårtider i Auckland!

Det är kanske inte därför det inte skrivits något här på länge, men skönt är det. De senaste dagarna har solen hållit sig framme och temperaturen letat sig upp till 18-19 grader. Just då känns det extra motiverande att ta sig till jobbet och se solen passera från fel sida av fönstret.

Jag har nu blivit bättre i halsen, men inte riktigt blivit av med hostan. Det var väl någonting envist som fick tag i mig. Utöver det fortsätter jag ha viss otur. En bit av min trasiga sidotand gick sönder, och jag tvingades till (ytterligare) en fyllning hos tandläkaren. Men som sagt, solen skiner i alla fall…

Något nytt jobb har jag inte lyckats få heller. Men vi har åtminstone fått en 25-cents lönehöjning sedan månadsskiftet. Det blir ju flera dollar extra i veckan. Så nu ligger jag nära en svensk lönenivå. Från 1995.

Men en löneökning på 25 dollar hade varit en undermålig ersättning för att stå ut med vissa sidor av företaget. Och jag är inte ensam om att tycka illa om saker och ting. Den senaste månaden har fyra mellanchefer, supervisors, lämnat arbetet. Fyra! Man skulle kunna tro att sådant skulle få ledningen att fråga sig vad fan det är som händer, men jag tror nog det rullar på som vanligt.

Stackars Linda, ny supervisor på jobbet, svär sig redan hes över eländet, drygt två veckor in i arbetet.

Oh, the joy of work!

Hur som helst. Jag får åtminstone varje dag från min arbetsplats se världens största kommersiella passagerarplan, Airbus A380. Vilken bjässe! De övriga planen ser ut som leksaksmodeller när de passerar Emirates terminal vid taxibanan.

***

Häromdagen besökte jag en Barber i Kingsland. Han verkade mest trött på att behöva ha kunder som kom in och störde i hans salong, men gjorde ett bra jobb med trimmern och rakbladet.

***

Hade tänkt berätta lite om Nya Zeeländarnas underliga dialekt, men jag orkar inte just nu. Kolla in filmen om den strandade valen:



Lägg märke till hur ”E” blir ”I”, och vice versa. ”O” blir ”U”. Och, ja. Konstigt är det, men roligt.

Snark. Måste sova. Ytterligare en dag i paradiset väntar i morgon.

Vi hörs.

Inga kommentarer: