2009-09-15

nu är det nog min tur

Jag har nog varit lite dålig att lägga upp nya inlägg här, men det är aldrig någon som kommenterar inläggen jag skriver, så jag undrar om någon läser vad jag skriver!?

I alla fall... Det är inte bara Daniel som haft otur här i landet. För några veckor sedan började jag få utslag på armar och mage. Kunde inte komma på vad utslagen kom ifrån (nytt tvättmedel? Nej! Ätit något annorlunda? Nej! Ohyra i hemmet? Nej, ingen annan i lägenheten har utslag!) Och eftersom jag inte kunde komma på vad utslagen kom ifrån, sa jag inget förutom till Daniel. Men så en dag kom jag på det! Jobbet använder en riktigt dålig Drycleaner som tvättar allas uniformer. Uniformen sitter precis där utslagen är! Kanske har de ändrat några kemikalier eller liknade som jag inte tål? Så jag berättade på jobbet, och det verkar som om jag inte är den enda som fått utslag av kemikalierna! Så nu tvättar jag uniformen själv och utslagen är borta. Skönt!

Ja, nu är det verkligen vår här i Nya Zeeland! Regnar bara en till två dagar i veckan, annars sol, sol, sol! Så härligt med lite värme!

Här i Nya Zeeland är inte bara vädret tvärtom från Sverige. De har lite andra underliga saker för sig, i alla fall underliga om man ser till Sverige:

Här kan man inte uttala sitt eget alfabet rätt (Se video klippet som Daniel la in i förra inlägget). Jag hade tex. en gäst under min första månad på jobbet som sa följande när han skulle checka ut:

Can I borrow you PIN, since I left my at home?
Jag: My PIN?
Yeah, you PIN. *gäst viftar med PENNAN han just signerat kvittot med*
Jag: Ah! My PEN! Sure... *jag skrattar*

Här har de nämligen just infört chip i sina kredit kort. Detta komplicerar mycket, då väldigt få maskiner är uppgraderade med att kunna läsa chip. När detta introducerades fördes en kampanj som kallades "PEN or PIN". Problemet här är då att det uttalas "PIN or PIN". Därför måste man nu fråga "Do you have a PIN or do you sign?". Allt detta för att de inte kan uttala sitt eget alfabet.

Att köra bil är inte heller så lätt här. De kör på vänster sida, men har en underlig regel för att svänga vänster (eller vad säger du Karin?!). Regeln är följande:
Säg att du ska svänga vänster in på en väg, ingen bil kommer bakom dig. Du ser i korsningen att det är en annan bil i motsatt riktning som också ska svänga in på vägen du ska svänga in på. Då måste du VÄNTA på att bilen i motsatt riktning kör FÖRE DIG in på vägen! Viktigt alltså att hålla uppsikt till HÖGER om du ska svänga VÄNSTER. Konstigt.

Här finns inget H&M. Liknande affär är Supré, men tro inte att utbudet är detsamma som H&M. Och räkna inte med att kläderna är gjorda av bomull. Bomullskläder finns bara i dyra affärer, och är dyyyyra. Det finns tom en affärskedja vid namn CottonOn. Men tro inte att kläderna här är av bomull (kan tro detta av namnet) nej, nej. Bomull är dyyyyrt.

Internet är en annorlunda historia från Sverige. Bredband är lååångsamt och för att använda det, finns det alltid ett BUT... Download limit är något som finns överallt, hos alla nätverk. T.o.m på jobbet har vi Usage Limit, En timme kostar $5 och Usage Limit är 5MG, dvs ingenting. Du kan logga in på din mail, men inte läsa några mail...

Och fåglarna! Här i NZ fanns för några decennier inga fiender på marken (inga hundar, katter, pungråttor) och därför överlevde NZ's nationaldjur Kiwi fågeln som går på marken. Men t.o.m nu går fåglar på marken. Hemma i Sverige sitter fåglar i träd/buskar/telefonvajrar när de filosoferar, men inte här inte. Här SITTER de på marken. Ja, alla fåglar sitter hellre på marken, småfåglar och måsar, alla sitter på marken. De verkar inte ha fattat ännu att fiender har introducerats i landet. Konstigt.

Men vi har i alla fall vår nu, och ni har höst. Den konstigaste men bästa skillnaden från Sverige.

2 kommentarer:

Jay sa...

Jag läser :P Och jag tycker det verkar oerhört lustigt med de dumma fåglarna och allt annat. Men alla är vi olika ;). Jag hoppas ni har det bra där borta och hälsa Daniel att nu blir det Sydamerika för min del.

Ha det gött

Anonym sa...

Jag läser absolut alla era inlägg. Jag går in varje morgon och kollar om det hänt något nytt. Avundas ert liv och önskar er allt gott.
Kram kram
Anna-Lena