2009-09-23

En dag utöver det vanliga

I dag var det äntligen dags. Jag klev in på HR-kontoret och sa tack och hej. Visserligen med en veckas uppsägningstid, jag är ju inte gjord av pengar.

Pratade med Rachel, som kanske är den trevligaste människan på hela företaget, och även var den som intervjuade mig innan jag började. Hon var väldigt förstående, och hade inte hört talas om uppvisningen Shelley och Ann hade bjudit på för någon månad sedan.

Jag var tvungen att lämna in ett skriftligt uppsägningsdokument, så hon lånade mig ett block och en kulspetspenna.

Vet inte om jag berättat om senaste tidens uppsägningar/avskedanden på jobbet, men bland annat har 1) två baranställda fått sparken för att ha serverat en full gubbe 2) En av de två sparkade tagit sitt ärende till rätten, vunnit mot företaget, och återfått en tjänst på flygplatsen! 3) En teamleader som arbetat fem år på företaget fått sparken efter att ha gett en muffin till en annan anställd utan att ta betalt 4) En anställd fått sparken för att hon mottagit en muffin utan att betala för den. Ingen av dessa tjejer hade några som helst formella varningar innan avskedandet. Teamledern Lina ska dock enligt rykten ta sitt ärende till rätten även hon, och hon lär med största sannolikhet vinna, vilket jag verkligen hoppas. 5) En lagersnubbe fått sparken efter att ha kommit 15 minuter sent till arbetet.

Sammanfattningsvis: Sedan jag började har fyra supervisors lämnat företaget, och ytterligare fem personer fått sparken. Det säger en del om företagskulturen.

Så, vad ska jag nu göra istället undrar ni? Jo, jag har hittat ett jobb som verkligen känns rätt, som är relaterat till min utbildning och något jag kommer ha nytta av i mitt framtida… No, just kidding!

Jag ska sälja frukt.

Jepp.

Jag ska köra ut en liten lastbil, parkera, sätta upp en skylt, och sedan sitta i en solstol dagarna i ända. Faktiskt. Men ärligt talat är det en uppgradering. Jag får spendera hela sommaren i Auckland utomhus, med samma lön jag hade fått på flygplatsen. Men slipper jobba arslet av mig och stå ut med psykotiska chefer. Det kommer istället vara, som man säger här, ganska laid back.

Så, tisdag nästa vecka blir min sista dag hos HSMC-AIAL. Sedan blir jag fruktman på fredagen.


****


Som om inte en uppsägning hade varit nog för en dag, visade sig den här onsdagen bli den stressigaste arbetsdagen på länge. Det var ett flertal försenade flyg i dag, allt på grund av DETTA.


****


Varje månad samma sak; frustration över det jäkla otyget med data-limit på bredbandet! 20GB på fyra personer räcker inte alls. Och att köpa 20GB extra kostar oss 30 dollar. Det landar därmed på 120 dollar i månaden för bredband och telefoni. Visserligen fördelat på hela hushållet, men ändock förbenat dyrt.


****


That’s all for now.

Vi hörs

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt Danne det är ju sånt man ska göra "Down under" Egenligen plocka exotiska frukter men att sälja dem är oxå OK!!! Lycka till ! Här är vi så himla resugna igen så vi kanske lever på vatten bröd 2 mån för att åka 1 v. charter till Teneriffa i December.Vi får se hur det blir...
Há det gott ! Anna-Chris-Elin-Tim

Mattias sa...

Grattis till befodringen! De måste man väl kalla de!? Härligt att kunna njuta lite av landet me:)
WoaW! snörök/sandrök! same same..
Lycka till med det nya jobbet och norpa en muffins innan du går nästa onsdag;)
Tjabba!

Danne sa...

Danke! Ja det blir nog bra, om inte så är det ju snart semestertider här, och då lär det dyka upp fler jobb.