2009-11-16

Stor spenderardag

Det ska tydligen alltid vara så att oförutsedda utgifter dyker upp när man minst behöver dem. I måndags förra veckan besökte jag tandläkaren återigen för att förbereda ett kronimplantat. Visserligen täcker min utlandsförsäkringen det den här gången, men måste ända punga ut med $660 gånger två! Förutom hål i fickan gjorde hästsprutan de bedövade mig med att halva käften och tungan var bortdomnad över dagen och jag drabbades av tillfälligt talfel.

Senare samma dag lämnade jag in bilen för en warrant of fitness (besiktning). Givetvis höll jag tummarna för att det skulle stanna vid besiktningskostnaden på 30 dollar. Det var ju så vitt jag kunde se eller höra med mina skrala kunskaper inga problem med bilen över huvud taget. Inte alls!

Besiktningen slutade med en nätt lista som var tvungen att åtgärdas inom två dagar eftersom det gamla beviset var på väg att utgå. Det brukar ju bli så att saker och ting görs i sista sekunden. Vi behövde nya framdäck, nya bromsbelägg, justera handbromsen eller möjligen till och med montera in nya av vad man nu monterar i en handbroms, och en del lampor (parkering och backlykta) som tydligen inte fungerade. Vi kunde höra pengarna rulla iväg i snabb takt.

Vi spenderade hela lediga tisdagen åt att köra runt Auckland på jakt efter det vi behövde - och det löste sig trots allt ganska enkelt, till en total kostnad på 300 dollar. 1000 dollar försvann alltså i ett nafs, på ingenting roligt alls! Men, om man försöker se positivt på det kommer jag få tillbaka det mesta från försäkringsbolaget, och förhoppningsvis kommer vi kunna lägga till några dollar på priset för bilen när det vankas försäljning.

***

Innan ledigheten är över för den här veckan ska vi köpa oss ett par smidiga solstolar att ta med på den stora resan. Sedan har vi nog allt som behövs; gaskök, tält, sovsäckar, tallrikar och bestick, vägatlas. Avresan närmar sig i rask takt!

***

Julkänslan infinner sig inte riktigt, temperaturen börjar stadga sig runt åtminstone 20 grader även dåliga dagar och julpyntet i köpcenter och skyltfönster känns bara fel. Det där med julkänslan är ganska svårt alltså, men irländarna har ändå köpt på sig en gran i plast och lite blandat pynt till lägenheten, så det kanske tar sig närmare högtiden.

***

Har börjat fundera över hur vi ska kunna följa Vancouver-OS när vi är ute och bilar. Jag måste självklart se hockeyn! Vi blir kanske helt enkelt tvungna att ta in på motell då och då för att ha tillgång till tv, med förhoppningsvis de rätta kanalerna. Tidsskillnaden är en bitch dock, 18 timmar före är vi här.

***

Okej, nu börjar vi den officiella nedräkningen: om 11 veckor lämnar vi Auckland!


Vi hörs

Inga kommentarer: