2008-03-05

School start recap

Hej alla glada!

Jag har mottagit klagomål på Facebook om att det skrivs för lite, men om det skrivs mer här i kommentatorsfälten kanske vi båda känner oss mer manade att skriva då vi vet att någon faktiskt läser det ocså *Hosthost-Matte*. Läsare och skribenter lever i symbios, hade säkerligen min tutor i Writing: style and structure tyckt om det hela.

För ja, nu är faktiskt hela skolkarusellen igång och inne på andra varvet. Tyckte på förhand att nio timmars undervisning i veckan, med lite assignments som ska in då och då lät ganska mänskligt, men det visade sig inte vara fullt så lätt. De slänger på oss massa homeworks, utöver de assignments som är inskrivna i läroplanen. Dessutom är våra assignments mer omfattande än vad man kan tro vid första läsning. I Advertising ska vi inom den första uppgiften som inte väger tyngre än 20% av vårt slutgiltiga betyg skriva en 500 ord lång kritik av en annons (som visserligen suger), skriva en creative brief på ytterligare 150 ord, framställa fem nya annonskoncept efter Mazlovs behovsteori, välja ut en av dessa och skriva ytterligare 500 ord om vårt val! Jisses, det påminner om gymnasiet där lärare envist tror att just deras ämne är det enda som lärs ut under terminen och att elever inte har någon som helst fritid eller vilja ett lämna skolböckerna några timmar.



I skrivarkursen var det också pang på som gällde. Första dagen: presentera dig själv och berätta vad du läser just nu, och hur det påverkar ditt skrivande. Nästa uppgift; skriv en text om varför du är här och läser kursen, läs upp den för hela klassen. 'Usch då' tänkte jag, och alla andra i vår "lilla" grupp om 20 personer. Framöver kommer det bli att läsa egenproducerat material i princip varje vecka, så att resten av gruppen får diskutera arbetet och ge förslag på förbättringar. Men varför inte ge sig på en ordentlig utmaning när man ändå flygit så här långt? Tills på måndag ska vi skriva en sida text med en känd saga som grund. "Play around with form and style; point of view of wolf/modern day parable/phonecall." Oh yes, kreativiteten flödar!

I tredje kursen, Interactive Media, går det enbart studenter som pluggar tredje eller fjärde året på Visual Communications.Ganska arty dudes som australiensarna uttrycker det. Vår lärare är österrikare och pratar precis som Arnold. Hårda krav verkar vara hans motto.

Nu verkar texten få en väldigt negativ klang, och fullt så illa är det inte! Det är hur kul som helst att vara här. Har träffat massor av sköna människor, druckit mycket inhemsk öl, blivit brun och spenderat alldeles för mycket pengar. Jag har dragit slutsatsen att man gör lika bra i att sluta logga in på internetbanken för att kolla saldo...

Ytterligare ett album finns nu online HÄR.

Nu väntar lunch!

Vi hörs

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka underbara bilder från er "båtfärd". Jag är inne minst 1 gång om dagen för att kolla om något nytt har skrivits. Jag njuter verkligen av se och läsa om ert "äventyr". Vad finns det att skriva om vad som händer här i Vimseby. Idag är jag hemma med Elin och Tim de är magsjuka !!!!
Igår klippte jag mig så skoj har vi det här. Jannike och Johan har fått huset i Gbg sålt och Rickard och Jessica har köpt ett även det på Hisingen. Det vore skoj att se lite bilder hur ni har det i er lägenhet. Kram Kram Anna

Danne sa...

Ja Anna du är väldigt flitig här inne! Vi har helt glömt bort att lägga upp bilder från lägenheten, så det får vi göra snarast.

Se till att få barnen friska nu! :D

Anonym sa...

Hej BABE!
Eftersom jag inte får fram mina sms eller får nån kontakt med er alls, skriver jag väll här istället! Mig blir ni inte av med!
Sara smsa ert nummer, jag kan omöjligt ha rätt nummer. eller så undviker du mig! :(
/Sarah med H

Anonym sa...

WAAAAA! VAD ÄR DÅ DETTA??? Här kollar man var dag om de skrivs nå nytt, men nä då! Det står: SKIT! överst varje gång man kollar. Går in som vanligt och väntar på besvikelsen över att de står likadant igen, men då har de helt plötsligt fyllts på me massor... Skumt när de finns inlägg från början av mars...? Wakooow! Va gör ni me sidan? Kanske e de långa avståndet förresten.(tänkte inte på de) Nåväl, kul me lite nya inlägg:)
Får gratulera till de fina betyget på C-uppsatsen.
Beträffande de där med att skicka sms! Har samma problem jag. Skickar men får ingen lev.rapport. Lyckades ju skicka till fel men de är det enda som gått iväg.
Ha de kalas! tjo

//Mattias utan W

Danne sa...

Haha, kan du inte använda en webbläsare Matte? Låter konstigt det där med sms:en, Fredde har skickat ett antal ggr, och de kommer fram som de ska! Mitt nr är 0413292568. Med landskod blir det alltså +61413292568. Saras nr är +61422263979.

Anonym sa...

JO! Tänk att ja kan de döh! funkade nu allefall:) Jamen han har väl haxat sin tele eftersom han kommit fram!? hehe. Ska pröva igen. Tjohoo!