2008-03-04

Jobb, jobb, jobb

Här i Australien är arbetsförhållandena helt annorlunda från Sverige:

1. Ingen skriver kontrakt. Detta gör att man kan bli omdelbart uppsagd, eller vad som har hänt på jobbet den senaste helgen: man säger upp sig med omedelbar verkan. Två stycken med heltidstjänster gjorde detta i helgen vilket resulterade i att jag framöver kommer få jobba en hel del extra. En av dessa jobbar heltid natt. Vilket gör det hela mer komplicerat för arbetsgivaren då nattpersonal är relativt svårt att få tag i.

2. Ingen mat eller dryck fås på arbetsplatsen, man betalar allt själv. Det enda jag fått på jobbet är vatten ifrån kranen och gamla muffins från restaurangen som ändå skulle slängas. Det är annat än allt man åt på Tokeryd!

3. Lönutbetalning sker en gång i veckan. Vilket betyder att man hela tiden har pengar men samtidigt har svårt att spara stora summor då man aldrig får en stor lönecheck.

Lite annat från Sverige! Men jag trivs!

Denna veckan jobbar jag 6 skift. På onsdag (imorgon) kommer alla deltagare i Germany's Next Top Model till hotellet. Programmet leds av Heidi Klum, som ursprungligen skulle kommit på onsdag. Detta har tyvärr ändrats, och hon möter finalisterna i LA om två veckor. Tänk att jag va såå nära att träffa Heidi Klum! Hittills har det Australienska bandet Interpol bott på hotellet och det verkar som om att fler kända människor kommer så småningom. Synd bara att man inte vet vilka det är...

Hoppas allt är bra hemma... Imorgon är det lön igen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Hihi, så lusiga regler..inget som går att införa på en svensk arbetsplats..eller jag kanske ska prova imorgon? Ingen mat..det kommer inte vara populärt! Hur går det annars? Är jättenyfiken, var det svårt att komma in i jobbet? Svårt att fatta vad dom säger? Ha det jättebra vännen, ta hand om dig! Hälsa Daniel också, fast han läser väl detta =D Kram kram