2008-04-04

Pressmeddelande

Jisses, vi har snart varit här i tre månader och jisses igen, vad fort de har sprungit förbi. Det är verkligen inte svårt att trivas här; solen, omgivningen och människorna gör att man vill stanna längre. Och sanningen är att Sydney är utnämnd till världens bästa stad, utöver våra rent subjektiva omdömen vill säga. Detta enligt The Anholt City Brand Index, som undersökt människors attityder världen över gentemot flertalet av världens storstäder. Sydney tog hem förstaplatsen, topp tio ser ut så här:

1 Sydney
2 London
3 Paris
4 New York
5 Rome
6 Melbourne
7 Barcelona
8 Vancouver
9 Amsterdam
10 Montreal

Staden (och landet i övrigt) är helt enkelt så fantastiskt att vi bestämt oss för att förlänga vår vistelse här! Antagligen lär vi stanna året ut och återvända till Sverige bruna som pepparkakor lagom till jul/nyår/2009. Detta är givetvis tråkigt för alla (om några) som saknar vårt sällskap, men desto roligare då det erbjuder en ursäkt att flyga runt klotet och hälsa på oss! Alla som vill är varmt välkomna. Vi kommer antagligen att vara bosatta i Sydney åtminstone den svenska sommaren ut.

I övrigt så börjar den australiensiska hösten nu smyga sig fram. Helt plötsligt fryser man och upptäcker att temperaturen trillat ner under 20-gradersstrecket. Vi är nu tvungna att stänga vårt fönster om nätterna, även om vissa dagar bjuder på varmt väder.

Jag glömde nog berätta om våra inplanerade tripper sist. I morgon ska vi åka iväg på en vintripp i Hunter Valley-regionen, som ska vara ett av Australiens bättre vindistrikt. Perfekt start på dagen, sedan följer en lika bra avslutning med en ordentlig husfest på Yurong Street. Nästa helg väntar en Surf School Trip, och det ska bli grymt roligt! Lär lägga upp lite bilder från våra äventyr så småning om. Efter den trippen har jag två veckor utan undervisning. En av dessa ska spenderas på biblioteket där jag ska arbeta tills ögonen blöder, allt för att få ihop en critical essay till min writing-kurs, samt en omfattande assessment inom advertising. Vecka två utan plikter kommer spenderas i Surfers Paradise, eller åtminstone tre hela dagar.

Förra helgen sov vi en natt på Saras hotell, och ja det var ganska flott. Spenderade några timmar med att arbeta vid det robusta executive-skrivbordet och glo på dåliga filmer på den enorma plasman. Sen blev jag sjuk dagen efter tack vare den väl fungerande AC:n. Australiensare gillar sin air condition. Om en butik har en fungerande sådan, vill de gärna visa att den fungerar genom att dra ner temperaturen till svensk vinter. Usch säger jag.

Well, nu ska jag återgå till mitt ihärdiga läsande i vår Writing Reader. Denna vecka behandlas film and script, och jag ska producera två sidor manus till vår workshop nästa vecka.

Tills nästa inlägg dyker upp bjuder vi på en hel radda filmklipp, i en och samma film. Take a look.

Vi hörs


Inga kommentarer: