2008-06-21

Another week...

...in paradise, hade man kunnat säga. Fast det är vinter, och blir inte speciellt mycket paradistid här just nu om jag ska vara ärlig. Även om det känns rätt skönt att temperaturen mitt i vintern kan lägga sig runt 20-gradersstrecket och solen kännas varm vissa dagar när regnet tar ledigt.

Enligt experter på området lär min tandvärk orsakas av en döende nerv i tandsnuppen under min porslinskrona. Det känns ungefär lika roligt som det låter. Har varit i kontakt med IF, farsan påpekade att det kunde vara så att försäkringen från min skoltid när jag slog ut framtanden täcker framtida men och problem till min 25-årsdag. Men med tanke på hur smidiga tomtarna är på det företaget lär jag ha ett besked lagom tills jag återvänder till Jönköping. Men hoppas får man!

Veckorna har förflutit väldigt fort sista tiden, och det är redan dags för de flesta vännerna att återvända till Europa. Känns rätt trist, och nu är den hårda verkligheten sådan att jag är arbetslös i Sydney. Har skickat ansökningar till både höger och vänster ett tag, och ska på intervju på måndag. Är inte säker på att jobbet i fråga är något i närheten av vad jag vill hålla på med, men det ger väl pengar på banken åtminstone.

Jag kan inte tjata nog om hur fantastiskt Sydney är. Det är inte svårt att förstå förstaplatsen i World City Brand Index. I ärlighetens namn är själva citykärnan inte mycket att hänga i granen, och blir där klådd ganska ordentligt av Melbourne, men när man drar sig mot hamnarna. Wow. Vattnet, Harbour Bridge, Operahuset, pirerna och alla fantastiska stränder gör det värt att bo här. Dessutom gör det sig omedelbart ganska tydligt att man är i en metropol, det händer saker varje vecka. Den här veckan har jag beskåder öppnandet av världens näst största Apple Store, sett The Chicken, the Fish and the King Crab på Sydney Film Festival (dokumentär om motsvarigheten till VM i matlagning The Bocuse d'Or, om man är fördomsfull mot fransmän innan filmen lär det inte ha förändrats efter 90 min...), samt sprungit staden runt och sett diverse utställningar i en pågående festival med modern konst.


Jonas fascineras av högtalarinstallationen.





Och så, dagens rubrik: Daniel och Sara flyttar till Bondi Beach! Wow! Lyckades finna ett rum på en avskild och lugn gata med några minuters gångväg från sanden. Vi får ett rum i en lägenhet delad med aussien Zane som är frilansfilmare och redigerare. Hur skön som helst, i vanligt aussiestuk. Lördagen den 28e flyttar vi in. På min födelsedag, ja.


I det markerade huset skall vi bo. Jupp.

Så, när nästa inlägg skrivs har jag möjligen ett arbete. Hoppas på det. Syrran funderar på att komma till Australien vid årsskiftet för att få 90 nya dagar på sin andra Japanvistelse, det vore kul.

Det svåraste med att vara på andra sidan jorden är att man inte är i närheten när det händer tråkigheter, vilket det oundvikligen gör. Hoppas att morfar blir bättre, är det någon som kan så är det väl ändå den krutgubben. 86 år idag, det är stort.

Nu måste här städas, inspektion av potentiella inflyttare om en timme.

Vi hörs,
Cheers

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nå hur gick det idag? Blev det något jobb?
Btw, hur firas midsommar i australien? (-Ja, ja vet! ... de är typ en svensk tradition.) Men ni då? Sill, potatis?
Haha, de var den där himla klasskampen och den onödiga repstolen som satte sina spår;) men vann gjorde vi:)
Good luck!
Tjo!

Danne sa...

Well.. Det kan komma att skrivas någonting om eventuellt arbete inom de närmsta dagarna, vi får se!
Det går säkerligen att fira ganska traditionellt här i Sydney, det finns svenskar överallt, och mat på Ikea. Dock tog vi det lugnt, och firade väl egentligen ingenting.

Nej, det var faktiskt den där Tor som slog ut tanden på mig med en innebandyklubba! Andra gången knäade jag ut den själv när jag hoppade höjdhopp, det kan ha varit under klasskampen :D

Anonym sa...

Haha, ja de var så de var ja.
Thor Fornborg var namnet;)