2008-06-06

Next post is rated (M) for mature.

Ojoj, tiden går fort när man har roligt, eller många deadlines efter varandra. Helt plötsligt är det juni och man är färdigutbildad. Terminen har gått helt vansinnigt fort, och jag lyckades till slut klara mig igenom alla assignments i tid, även om det var lite tjockt ett tag. I detta nu är allt inlämnat, och jag väntar endast på att få min kreativa text betygsatt och hemskickad med posten. Advertisingkursens enorma assignment på 60% klarade jag mig ur med bättre resultat än väntat. Jag jobbar uppenbarligen förbannat bra när jag vet att jag börjat alldeles för sent. Framtida karriärtips.

Sista lektionen infann sig alltså i onsdags, och jag hade i sista stund lyckats knåpa ihop ett flagg-spel i Flash. Det blev ganska bra, även om jag inte fick till det riktigt som jag ville. Jag tror inte att det går att publicera flash-spel här på bloggen. Ska kolla närmare på det.. Hur som helst. Sista lektionen i onsdags, lämnade in arbetet och hade en evaluation session i klassen där vi fick bedöma varandras alster. Det var kul, finns en del grymt duktiga viscom-studenter här! Så, kl 12 var min skoltid här i Sydney, tillika hela 120 poäng (eller 180 möjligen, nya poäng och allt), över. Pompa, ståt och trumpetfanfarer mötte mig när jag klev ut på Quay street! Eller så regnade det cats and dogs, och det hände inte ett dugg (hoho). Missar ju dessutom examensceremonin i Jerusalem, så det blir väl ingen pompa och ståt över huvud taget för min del. Men, jag får ändå bo i Sydney och besöka Fiji till hösten!
Jo, det blev faktiskt lite firande under kvällen trots allt. Min brittiske vän Adam och vår surfarvän James hade storslagna planer. Crab Race på den lokala puben Friend In Hand i Glebe stod på schemat. Till råga på allt trillade skatteåterbäringen in på kontot. Jag såg detta som en tydlig signal från högre makter att det var kvällen med stort K och tackade Ja till att följa med. Jag ska inte gå in på några utförliga detaljer om kvällen, men jag kan säga att det var det blötaste (på flera sätt) jag varit med om på länge.

Vi började kvällen på studentpuben The Loft och tog sedan taxi till Glebe. Det regnade så vi blev blöta (1). Väl på plats på puben fanns det ingen återvändo, här gick det vilt till. Själva crabracen var livligt beskådade, och barpersonalen stod klädda i diverse hattar med krabbor på och skrek för full hals i en mikrofon kopplad till ljudanläggningen. En annan rolig grej de hade för sig var att slänga fram en enorm vattenpistol och skjuta hej vilt på publiken. När den inte fick önskad effekt åkte istället barslangen upp, och den gick det inte att komma undan. Vi blev blöta igen (2). Ett antal gånger om.

Man fick ganska snabbt intrycket av att det fanns en hel del förfriskade personer i lokalen. Under några få timmar fick vi bland annat beskåda en man som påhejad av en del mates klev upp på den provisoriska racebanan, sjöng och rockade rockring. Naken. En stund senare klev en dam i sextioårsåldern upp. Hon ville tydligen inte vara mycket sämre själv. Hon gick ner i spagat, vilket vi tyckte var partytrick nog, men hon själv inte var riktigt nöjd med. Hon fortsatte sitt nummer med att dra av sig tröjan, lyfta upp sin behå och ja… Det var ett trauma som hette duga, och jag har en några sekunders minneslucka just där. Men vi blev ganska chockade vad jag minns. Efter det blev det ganska städat, och ingen tog av sig mer än tröjorna/topparna under sina dansnummer.
Själva crabracingen, som jag trodde skulle vara själva huvudattraktionen för kvällen, var ganska kul! De hade helt enkelt en bunke med små krabbor, alla numrerade, och var och en som ville fick helt enkelt namnge en liten krabat. Sen slängde de in de små djuren i mitten av en enorm bordsskiva, och de som snabbast förflyttade sig ut till kanten vann. Vi missade de första omgångarna, men mot slutet, och ett antal jugs Tooheys senare (3), kom vi med. Och otroligt nog gick min krabba vidare från grundomgången. Nästa omgång var det istället vi som stod i fokus. Deltävlingen gick ut på att så snabbt som möjligt, med händerna på huvudet, käka ett stort jäkla kex samtidigt som domaren sprang runt med mikrofonen i vilken vi skulle vissla så gott vi kunde. Det var väldigt roligt indeed! Och tävlingsmänniska som man är lyckades jag ta mig vidare även därifrån och få se min krabba springa i finalen! Och ojojoj, det var jämnt ut i det sista, men min lille vän kom tvåa och jag vann mig en vacker t-shirt. Jag kände mig stolt som få.



Men kvällen avslutades betydligt tidigare där än vad vi räknat med, helt plötsligt hade flertalet lämnat puben för andra äventyr. Så vi ringde ytterligare en taxi och tog oss till Landsdowne Hotel, några stenkast ifrån vår lägenhet på Broadway. Dit kom sedan Sara och hennes kollega Amanda och gjorde oss sällskap. Kvällen slutade lugnt och sansat med den nya kycklingburgaren på MacDonken.



Torsdagen (igår) blev inte lika spännande. Dock blev vi väldigt produktiva efter att ha tagit en ordentlig sovmorgon och ätit frukost klockan 13. Vi tog oss en kaffe med Jens, sedan vandrade vi upp till statsbiblioteket och kollade på fotoutställningen World Press Photo 08. Det var en del fantastiska bilder, en del riktigt otäcka.
Som om inte det vore nog, en tung dagen efter, tog vi tåget till Rhodes och besökte Ikea. Vi åt köttbullar och fisk, köpte tallrikar och bestick, samt en del godis och annat gott. På något vis blev godisinköpet dubbelt så dyrt som köksprodukterna. På kvällen käkade vi upp större delen av det och såg säsongsfinalen av Lost.
Idag har jag inte varit speciellt produktiv. Fått iväg några arbetsansökningar, varit på Paddy’s Market och köpt frukt och ja.. That’s it. Vi ska dock iväg och käka koreansk grilla-själv-mat med danskarna, sen springa på bio som avslutning på kvällen. Just nu pågår Sydney Film Festival, och programmet är stooort. Jag vill se svenska Låt Den Rätte Komma In, efter Ajvides briljanta roman. Tydligen har den vunnit pris i Kanada, och går upp på bio i Sverige till hösten.

Framöver ska jag försöka göra inläggen kortare och fler, då kanske någon orkar läsa allt och lämna en kommentar. Länkarna till fotoalbumen är nu uppdaterade och fungerar fint igen! Hörs snart.

Cheers

2 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS till examen! Måste kännas underbart att vara klar nu!?
Ja jäklar va de gått fort, tyckte ju inte de va länge sen ni drog.

Måste åter igen säga att ja e avis på dig, hittar ju på saker hela tiden. Party här, surfa där. Å de e najs:)
Ja lite oftare borde de uppdateras här(e ju typ var 14:e dag).
Så va är det för jobb som kommer att sökas nu då? Kommer du få på de du e utbildad till eller blir de fårklippning?

I dag drar fotbolls-EM igång så de blir öppningsmatch och öl me fotbollsgrabbarna. Där missar du nått!

Ha de kalas nu och lycka till med jobbsökandet. Tjo!

Danne sa...

Danke! Ja, tiden har pinnat förbi väldigt fort.. Snart ska vi åka hem igen!

Ja jag vill helst ha ett arbete något i linje med mkv, men det är jävligt svårt att få ett sådant här. Åtminstone så länge man har student/working holiday visum och inte är permanent boende här nere.. Tyvärr. Så jag har sökt lite ditt och datt annat också, det är inte läge att vara petig med jobben just nu!

Ja, det är trist att man missar hela uppståndelsen, även om jag läser tidningarna och kollar sporten online varje dag så blir det inte riktigt samma grej.. Men på tisdag blir det sen/tidig Sverigematch! Matchstart 04.45.

Hade gott (passa på och njut av värmen, enligt uppgift är den på väg bort... Moahaha!)