2008-06-10

Sedan sist

Hej på er. Jag slår slag i saken och uppdaterar nu mer frekvent än någonsin förr. Här är det höst, regnet har sjukanmält sig och vi har cirkus 20 grader och klarblå himmel. Inte så pjåkigt för en höst som går mot vinter!

Ni undrar säkert hur jag spenderade min första helg som nybakad medie- och kommunikationsvetare (vilken tam titel)? Well, i fredags käkade jag Koreansk BBQ tillsammans med mina två danska vänner Jens och Jonas, vilket vi följde upp med att gå på bio en helt fantastisk teatersalong! Häftig upplevelse, och de hade lyckats installera ett oväntat bra bild- och ljudsystem.

Planen var ursprungligen att se Let the right One In som den heter på engelska, men det blev istället Choke efter Chuck Palahniuks roman med samma namn (you know, Fight Club!). Jag skrattade helt vansinnigt mycket, den var otroligt skruvad. Kortfattat handlar den om en sexberoende karl som sätter mat i halsen vid varje restaurangbesök för att känna närhet av människor som räddar livet på honom och hans relation till sin demente mamma, och ja.. Se den, när den kommer till Sverige. Tydligen har den inte ens haft världspremiär, och i salongen hade de installerat mörkerkameror för att stoppa folk att filma duken med sina mobiltelefoner. Lustigt.

Lördagen var väldigt avslappnad. Sara och jag tog en promenad runt Pyrmont längs med hamnen och vidare mot Darling Harbour där det var jazzfestival och scener hade byggts upp på(!) vattnet. På eftermiddagen gick jag upp till Kelly’s Books, affären som har haft 50% rabatt på alla böcker TODAY ONLY i drygt två månader. Jag köpte Steinbecks The Grapes of Wrath och Palahniuks Rant. Det roliga är att båda är pocket, och jag fick punga upp med 24 dollar. Böcker är ytterligare en sak som är alldeles för dyra här!



Så i helgen har jag läst en hel del. I söndags promenerade Sara och jag ut till Newtown och käkade frukost. The best so far! Det är riktigt härligt att kunna ta sig ut och käka frukost på något litet kafé eller restaurang en söndagsmorgon, det är ju tvärt omöjligt att göra i Sverige om man inte vill springa till ett Scandichotell, och vem gör det? Dock ska man inte göra det till en daglig vana, det kostar lite för mycket.

Igår hyrde jag en film ute i Newtown på ett ställe som heter RedRoomDVD. Rena Star-Trek. Man får skaffa sig ett medlemskort som man använder för att hyra filmerna, sedan har de ett antal touchskärmar på vilka man kan browsa sig igenom utbudet, se på trailers och välja de filmer man vill ha. Sedan går man och drar kortet i en ATM-liknande automat, och ut ploppar din film. Fräckt! Det bästa är att det är öppet dygnet runt, och om man återlämnar en film inom 6 timmar kostar det bara $2.95. Fantastico.



Well, idag är det tisdag och ikväll (läs: i natt/morgonbitti 04:45) lirar Schweden! Ska bli kul, men lär väl förstöra resten av min onsdag. Ska springa ut på lämplig 24-hour pub och följa matchen. Passade på att frisera mig tidigare idag, det behövdes. DET är åtminstone billigare än hemma.

Under hela helgen har jag parallellt sökt arbeten och en ny lägenhet. Vi har i princip bestämt oss för att flytta närmare stranden, och det är definitivt lättare att hitta bra ställen nu när terminen håller på och ta slut och vinter väntar, än att skjuta på sökandet till nästa terminsstart och varmare väder. Har hittat en del intressanta och ringt till en del idag, blir kanske några inspektioner i morgon. En annan sak som gör att jag gärna flyttar ut är att vårt tak har blivit grönt, och det verkar sprida sig inåt rummet. Ser inte alls så roligt ut, och jag inbillar mig att det orsakar min irriterande rethosta jag fått dras med från och till i fem sex veckor nu. Får se vad de säger under inspektionen på onsdag, då Sara och jag måste vara ute ur huset då vi officiellt inte bor här.

Kom igen gubbs! Let's show those Tzatzikis!

Nej, nu blev det väldigt mycket text här igen. Tänk att man kan skriva så mycket om så lite… Det är den där förbannade skrivarkursens fel. Jag måste skriva en roman. Yep, that’s it. And I will.

Tills nästa gång,
Cheers

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha! lite hyppo-varning kanske!? ;)

Anonym sa...

Underbart att läsa dina "inlägg" fortsätt med täta inlägg.
Här är Hultsfred igång och "Göteborgarna" väntas hem. På lördag drar vi på oss Sverigetröjorna och laddar för ännu en seger. Ungarna har haft skolavslutning och Tim är på kollo i Stjärnevik.
Kram Kram Anna - Chris - Elin - Tim
(nu ska vi se om jag lyckas denna gång med att få in min kommentar....nej det blev visst anonym igen...)

Danne sa...

Hyppo? Jag? Skulle inte tro det! :D