2010-01-31

Dubbelinlägg

I dag har vi efter en ganska lång och bra helg packat och städat ur rummet ordentligt. I kväll ska vi äta middag tillsammans med irländarna och i morgon bitti drar vi iväg.

Vi har alla biljetter och bokningsbekräftelser utskrivna, resvägen något sånär klar, en stor kartong á 15 kg med prylar har redan skickats iväg med adress Sverige, digitalbildkursen är avklarad och vi har sagt adjö till kollegor och vänner i stan, och spenderat en gratisnatt på Saras hotell. I morgon är det äntligen dags.

Tyvärr visade det sig att min arbetsgivare (även denna gång) var ett riktigt praktarsle (jag skulle gärna uttrycka mig barnförbjudet, men struntar i det för tillfället), som blåst sina anställda på pengar och nu påstår sig inte ha råd att betala ut den ersättning vi har rätt till för helgarbete över jul och nyår. Detta trots kontrakt och lagar. Jag ska ringa några samtal och se till att han får besök av Department of Labour, som har hand om sådana här frågor. Men ja, jag är både förbannad och besviken. Jag träffade en tjej som jobbade för honom förra året, och tydligen var det samma sak även då.

Men men, jag tänker inte låta den idioten förstöra vår semester, men det skulle sitta fint att sätta dit honom ordentligt…

Vädret verkar också jävlas en aning med oss. Sommaren här på nordön har varit otroligt bra, och det har varit ordentligt varmt de senaste veckorna. Nu regnar det dock, och har regnat ganska kraftigt söderut på ön. Så pass mycket att de har gått ut med vädervarningar för översvämningar, och en del vägar stängts av för trafik. Vi hoppas vårt nya tält håller tätare än minitältet.

/ D


****


I fredags var sista dagen på jobbet för mig. Det var också tionde dagen i rad för mig att arbeta. Jag var rejält trött på torsdagen! Jag hade förväntat mig en dag av “hej då” och lyckönskningar, men dagen blev inte riktigt som jag hade förväntat mig. Vaknar klockan 3 på morgonen av att Daniel kommer hem från krogen med sin tjeckiska vän. Därefter kunde jag inte sova en blund pga illamående. Och då klockan ringde 05.15 ringde jag direkt till jobbet för att säga att jag blir en timme sen, var tvungen att få lite mer sömn. Men nej, illamåendet blev värre och jag fick besöka toaletten fyra gånger innan jag var tvungen att sätta mig i bilen och köra till jobbet. Jag kunde ju inte sjukanmäla mig SISTA dagen! Dagen blev bara sämre och sämre och jag var tvungen att gå hem vid tiotiden, det blev en kort dag på jobbet.

Åkte hem där Daniel väntade, lika trött som jag. Stängde av telefonen för att inte störa min sömn. Men precis som min/vår vanliga tur, ville inte ödet som vi. Efter en timme av sömn gick brandlarmet i byggnaden! Och då brandlarmet går, måste hela byggnaden utrymmas. Inte roligt! Men en halvtimme och tre brandbilar senare fick vi gå tillbaka till lägenheten.

Vid halv sex satte vi oss i bilen och körde tillbaka till hotellet för en gratisnatt och “goodbye drinks” med de gamla kollegorna. Och nu är man officiellt arbetslös!

Så i morgon bär det av. Nästan tre månader av resa som vi planerat i nästan ett år. Ska bli helt fantastiskt! Håll tummarna för att bilen håller hela vägen!


/ S

1 kommentar:

mattias sa...

Hoppas det blir en lyckad resa:)
Lycka till!