2010-01-14

Tre dagar i The Coromandel

Wow, sicken tripp! Det långt efterlängtade resan till halvön Coromandel öster om Auckland blev nu i veckan av. Vi tog båda ledigt en extra dag från jobbet för att ha lite mer tid att utforska stället.

i måndags packade vi in packning och campingprylar i pärlan och lämnade Auckland i relativt god tid. Vi åkte längs med Pacific Coast Highway större delen av vägen, och fortsatte sedan norr förbi Coromandel Town via en liten slingrande grusväg som tog oss hela vägen upp till Fletcher Bay vid halvöns norra ände.

View Larger Map
Första dagen

Givetvis gjorde vi några stopp vägen, bland annat i Thames, Coromandel Town, och vid en hel del platser som bara var alldeles för fina för att missa ett fototillfälle.

Vägen gick längs med kusten.

Nära Fletcher Bay

Första natten spenderade vi en Top10-campingplats, kedjan vi blivit medlemmar i inför Den Stora Resan. Den låg helt otroligt fint till i en liten vik några kilometer norr om Coromandel Town. Som sagt var det ju första gången vi testade vårt tilltänkte semestertält som vi fick köpet med bilen. Vi visste att det var ett litet tält men... inte riktigt hur litet det faktiskt var. Vi var antagligen the laughing stock den natten. Jämför med våra grannars übertält - de sov också två i det

Men som sagt, läget var fantastiskt! Där åt vi kvällens middag som bestod av rökta musslor och fisk från Coromandel Smoking Company, och en flaska Oyster Bay Savignon Blanc. Gott ni kan inte tro’t.

Vi sov 50 meter från detta...

Tyvärr fick vi inte riktigt plats i tältet, när det började regna under natten blev det en aning för fuktigt mot tältduken, och vi fick flytta över till bilen. Vi får antagligen försöka hitta ett billigt (större) tält innan vi reser igen

Nästa dag åkte vi vidare mot The Waterworks söder om Coromandel Town, en jävligt knasig nöjespark eller vad man nu vill kalla det (först ett stopp The Smoking Company för ytterligare en rökt fisk till lunch). Det var hur roligt som helst, och ja… Vi låter och filmer och bilder berätta:

Vattenhål i bäcken

Några minuter ner längs med vägen låg Waiui Falls:

Efter det utforskade vi östra kusten av Coromandel, där det främst handlar om vita sandstränder och strandhäng. Otroligt fint!

Vi hade lite svårt att hitta boende för natten, men hittade till slut det perfekta stället. Vi hamnade hos Aussien Paul som ägde ett väldigt fint hus i Hahei, som han precis hade hyrt ut som ett semesterhus till rika knösar från Auckland, men de hade tidigare under dagen lämnat orten och vi fick hyra ett av sovrummen övervåningen.

Det var en viss skillnad från det trånga tältet om man säger . Vi hade en stor härlig säng i ett ljust och luftigt sovrum med franska dörrar mittemot sängen och eget badrum. Vi fick betala 60 dollar var, vilket ändå var billigt med tanke att vi kom mitt i högsäsongen och varenda jäkla ställe inom tre mil var fullbokat.

Hahei Beach

Senare kvällen åt vi middag The Church, och avslutade med en drink och glass. Sedan somnade vi som två bebisar innan klockan 10.

När morgonen kom gjorde vi i ordning frukost i köket, och snackade en del med Paul. Han var hur trevlig som helst och vi hann prata om allt från gruvarbete i Western Australia, som han själv hade sysslat en hel del med (och de tjänar otroligt jävla mycket pengar det, let me tell you!), Australien i stort, Sydney, huspriser i NZ, gamla Volvo 245:or och lågkonjunkturen.

När det var dags att åka gav han oss hälften av pengarna tillbaka, för han tyckte vi var i ungefär samma situation som han själv hade varit i tidigare år. En genuint trevlig och vänlig själ!

Huset i fråga

View Larger Map
Tredje dagen

När vi sagt adjö åkte vi och parkerade bilen för att vandra till den legendariska stranden Cathedral Cove, och ja, man förstod varför det är landets mest fotograferade strand. Vi var där tidigt och hann därmed före de stora folkmassorna. Vandringsleden till stranden har en egen parkering, som inte är i närheten stor nog för sommarbesökarna. Det var ungefär här vackert (även om bilder aldrig gör verkligheten rättvisa och allt det där, ni vet):

Efter det åkte vi mot Hot Water Beach, en strand där varma källor under marken gör att man vid lågvatten kan gräva hål i sanden och sig en helt naturlig varmvattenpool. Det var packat, det blev en snabbvända och sen åkte vi vidare längs med kusten med korta stopp i Tairua, Whangamata och Paeroa innan vi var hemma i Auckland igen. Här fick sig pärlan en välhbehövd och grundlig tvätt, och en doftmojäng som gör att hon luktar dass (finns inga Wunderbaum här, man får använda sig av samma tillverkare som gör dofta-gott-i-toaletten-prylarna, resultatet blir därefter).

Det var helt enkelt en otroligt bra resa, och nu rycker det ordentligt i restarmen! Inte minst för att jag också är rätt less jobbet, och en chef som inte betalat extra ersättning för de helgdagar jag jobbat, och ändrar schemat utan att meddela sina anställda. Får jag inte alla mina pengar innan jag slutar kommer jag se till att han hamnar i deep shit.

Tills nästa gång: ha det väl i kylan!