2008-02-24

Nu börjar det!

Då var två veckors introduktion av UTS avklarad. Man kan väl påstå att tempot skruvades upp både en och två snäpp under vecka två; det har bjudits på cocktail-partyn, pub crawls, tandemträffar, campusturer, seminarier, och inte minst öl. Just nu känner jag mig helt utmattad. Det är nog bra att skolan börjar så man får annat att fundera över än vilken fest som verkar roligast och kommer locka mest folk.

Men kul har det varit, och jag har träffat en massa roliga människor. Något överraskande är dock det faktum att de internationella studenterna dominerar på UTS. Dom/Vi är överallt. Av de människor jag umgåtts med än så länge är den klart största gruppen svenskar, sen har några danskar, holländare och tyskar kvalat in i umgängeskretsen. Inte minst fick jag en tysk Tandem Buddy efter Tandemmötet i fredags. Han har dock redan varit här en termin och har koll på stan, speciellt klubbarna verkade det som, så den sidan lär det bli tillfälle att utforska senare.

Så här sex veckor efter avfärd känns det hur bra som helst att vara här. I helgen har Sydney visat sin bästa sida med fantastiskt väder, och jag har försökt anpassa mig till strandkulturen tillsammans med andra internationella studenter. Igår tog vi färjan ut till Manly, som var hur fint som helst. Den halvtimmeslånga båtturen bjöd på picture moments i multum, ska lägga upp dom i ett album snarast. Idag stod Bondi på listan, och där är det förstås alltid härligt att glassa. Idag var det dock oerhört starka strömmar, så det var bara tillåtet att bada inom en liten sträcka på kanske 70 meter av den kilometerlånga stranden!



Sara däremot hon bara jobbar. Men hon är ledig tisdag och onsdag, vilket passar ganska bra med mitt schema, hoppas vädret håller i sig så vi kan ut och beta av än mer av världens bästa stad.

Men nu är det alltså drygt tolv timmar kvar till min kursintroduktion av Writing: style and structure. Ska bli grymt kul! Dessutom skaffade jag mig en prenumeration på en morgontidningen The Australian under onsdagens megajippo O-day. 20 dollar för ett helt akademiskt år, klart värt pengarna för att låtsas att man hänger med i nyhetsflödet.

Vi hörs

Inga kommentarer: