2008-02-18

Bland kuddar och godis

Igår var vår ursprungliga plan att åka till stranden, men vädret ville annorlunda och höll sig mulet med täta moln, så istället gav vi oss av mot Ikea, vilket antagligen är så nära Sverige man kan komma här i Sydney.

Det var kul! Det kändes verkligen som att vara hemma i Sverige och springa runt bland de fejkade köken och sovrummen, extra effektfullt blev det av att alla produkter har sina svenska namn även här, lekrummet för barnen kallades inget mindre än Småland! Självklart var vi tvungna att äta köttbullar med potatis, brunsås och lingonsylt. Tyvärr tog lingonsylten slut när vi skulle få våra tallrikar, dagens största bakslag. När vi stod i kön fanns det ytterlgare godsaker som vi saknade så till efterrätt blev det både prinsesstårta och delicatoboll. Tyvärr var väl priserna inte riktigt lika låga som hemma, så det kalaset slutade på 30 dollar. Men gott var det! Tyvärr förstördes illusionen av att vara hemma igen ganska ofta när man betraktade australiensarnas tallrikar. De åt inte, som vi, köttbullar med sylt, sås och lingonsylt tillsammans med potatis. De åt det tillsammans med pommes. Köttbullar, brunsås och pommes! Kan det bli äckligare än så? Antagligen inte, och jag kommer aldrig prova.

Men vi var inte bara där för att äta köttbullar. Vi inhandlade en billig tvättkorg, osthyvel och ett täcke. När man sedan betalat i kassan och kom ut till "korvområdet" blev det julafton, för det fanns ett urval av svensk mat och godis. Det slutade med ett antal påsar Bilar, Elefantsnören, Daim, Aladdinhjärtan och knäckebröd. Jäklar vad gott!

Utöver det köpte jag mitt tredje par shorts sen ankomsten. Men är det rea så är det, man kan inte vara dum och betala dubbla priset för samma plagg när man kommer hem till Sverige, eller hur?

Introduktionsveckan har varit väldigt lugn, förutom en fullspäckad måndag med introduktioner, välkomster och dansuppvisningar. Utöver det har jag enbart gått en 'Library tour', och nära på somnat under ett seminarie om akademisk engelska, vilket mest kom att handla om hur man skriver referenser på ett korrekt sätt. Föga lärorikt så här direkt efter att ha skrivit C-uppsats. Men den här veckan drar det igång på riktigt, med O-day, grillfester, tandem-buddy welcomes och cocktailpartyn för internationella studenter. Ska bli kul.

På tal om min uppsats så lyckades jag nå ett VG, plus att min examinator tyckte uppsatsen var så bra att hon kommer använda den som kurslitteratur för efterkommande årskurser! Jepp, så nu äger jag världen ett tag och känner mig sjukt akademisk. Alla gratulationer är välkomna... Uppsatsen finns publicerad i fulltext online och hittas HÄR.

Nu jobbar Sara och jag har ytterligare en dag att döda på egen hand. Kommer kanske åka ut till Bondi och få lite mer färg, nu när jag nästan slutat flagna. Tar med solskyddet den här gången.

Vi hörs

1 kommentar:

Therese sa...

Ooooh! Grattis! Jag ar imponerad! Anvandas som kurslitteratur. hoho. Nu ska jag skryta om min bror. ^^
hehe. Hade samma upplevelse nar jag var pa IKEA. Pratade du ocksa nastan svenska med kassorskan? Hoppas allt ar bra!! Och varfor envisas du med att alltid vara online pa msn men inte svara?? ^^