2008-02-06

A day at the beach

Äntligen tog det förbannade regnet ledigt och lät solen komma fram för en dag. Och vilket väder det blev! Inte ett moln på himmeln och strålande solsken, en sådär 29 grader varmt. Perfekt för stranden tyckte vi och gav oss för första gången iväg för att färdas med Sydneys kollektivtrafik. Det gick helt galant, även om biljetterna var lite för dyra för en enstaka tripp, drygt åtta dollar tur och retur till Bondi Beach. Där har vi legat och glassat hela dagen, som bonus har jag bränt mig sönder och samman.

Det är uppenbart så att man inte kan fuska med solskyddet. Efter ett antal dagars promenerande i stan har jag utrustats med en präktig bonnabränna, så för att bli av med den tänkte jag modifiera insmörjningen av solskydd lite lätt, och se till att vara kraftigt skyddad över underarmarna. Well, det slutade väl så där helt enkelt. Jag ser ut som en nykokt kräfta, och är så jävla öm att jag knappt kan ligga ner åt något håll. Ska sova ståendes i natt. Dessutom drog jag ytterligare en lärdom igår, då vi vandrade runt Circular Quay och operahuset under ett par timmar: om du redan vid första tillfället du försöker vandra längre sträcker i dina nya flip-flops märker att du får väldigt ont, rent av får stora blåsor och skavsår, var då inte envis nog att intala dig själv att dina nya flippies bara behöver gås in. Försök definitivt inte gå in dem direkt när de första såren läkt och du kan gå som vanligt igen. Nu har jag köttsår mellan tårna och på översidan av foten efter gummiremmen. Men nu har jag åtminstone en gång för alla insett att mina flippies bara skall brukas för korta sträckor på stranden, alternativt hemma i lägenheten.

Hur som helst, Bondi var verkligen fantastiskt. Tyvärr lämnade vi kameran hemma, så bilder får det bli en annan gång. Kommer garanterat åka dit igen och ta promenaden från Bondi till den närliggande Coogee beach. Det skall vara en väldigt fin sträcka. Utöver stekningen på stranden hann vi med en tur i ett enormt köpcenter vid Bondi Junction; där käkade vi Indisk mat och jag införskaffade en trådlös mus till datorn.

Nu ska jag lägga mig i sängen under fönstret och svalkas av den kyliga regnluften.


The great Opera House

Vi hörs

Inga kommentarer: