2010-02-03

Dag 3: Rotorua

Hejsvejs!

Vi ska försöka uppdatera så mycket vi bara kan, men voi voi vad dyrt det är med internet många gånger på resande fot… Hur som helst.

Första natten spenderade vi i Mt Maunghanui, några timmar från Auckland. Vi slog upp tältet på en camping precis vid stranden, och betalade några dollar extra för att sova beach front. Efteråt kunder vi inte förstå varför, det brukar ju blåsa friskt vid havet… Men det var en mycket bra plats att sova på, och när vi på morgonen hade packat ihop allt i bilen igen vandrade vi upp för självaste Mt Maunghanui, med utsikt över Taurangakusten.

Vi är nu i Rotorua, en plats känd för att det är ett historiskt fäste för flera Maoristammar, och att hela stället luktar skit. Med det menar jag riktigt illa, tänk ruttet ägg. Blandat med fis. Detta på grund av aktivitet i jorden som gör området fullt av bubblande lera, gejsrar och varma källor. Sulphur-rich air, som Lonely Planet beskriver det.

Rotorua är en av de platser som drar mest turister i landet, och det finns hur mycket aktiviteter som helst. Vi har haft två fullspäckade dagar: i går besökte vi Whakarewarewa som är en gammal Maori-by i stan mitt bland bubblande sjöar och rykande lera. Där gick vi runt och försökte att inte andas för mycket, och såg en konsert med traditionella sånger, danser och en haka. Det var väldigt intressant.

Efteråt åkte vi vidare för att kasta oss ner en kulle i en Zorb. Det kostade oss 44 dollar för ett åk, men när vi kom dit så visade det sig att en kille jag jobbade ihop med i Auckland förra året nu arbetade just där! Så han ordnade att vi fick åka två olika banor, och fick bilder utbrända på skiva, free of charge! De är gästvänliga sådana där kiwis.

Vi stannar två nätter på en annan Top 10 campingplats precis vid en sjö som heter Blue Lake. Det är oerhört fint här, och luktar inte en bråkdel så illa som stan.

Även i dag har varit ute och flängt över hela stan. Vi började med att besöka Wai-O-Tapo, som är en park full med ännu mer rykande, bubblande, luktande och färgat vatten och lerhål. Det ligger även en stor gejser i området som vi fick se in action i morse.

På vägen tillbaka till Rotorua stannade vi till och badade i varmvattenpooler som använder sig av varmvatten direkt från en kokande källa. Det var avslappnande, och varmt!

När vi hade skållats klart åkte vi via ett kort stopp i centrala Rotorua till Skyrides, en gammal skidanläggning (antar vi) som nu huserar restauranger, souvenirbutik, något som kallas Sky Sling, och en väldigt kul sorts go-cart bana ner för backen som heter Luges. Vi hade bokat ett paket där vi fick prova på allt, och jisses vad det var kul!

Vi avslutade dagen med ett dopp i sjön vi bor vid, och grillade ett gäng korvar.

I morgon bitti ska vi först kolla ett par intilliggande sjöar innan vi styr bilen mot nordost och East Cape och Pacific Coast Highway som ska ta oss runt landets östligaste område. East Cape, som ligger längst öster ut, är det första stället på landet som ser solen på morgonen, och därmed ett av de första ställen på jorden som ser soluppgången varje dag.

Bilder kommer snart, förhoppningsvis.